צמצם המצלמה

מהו צמצם?

הצמצם הוא אחד מן הרכיבים היותר משמעותיים במצלמה, ומטרתו היא לקבוע את מידת האור שיגיע לחיישן.

גודל הצמצם אינו משפיע רק על מידת הבהירות של התמונה, והוא פקטור חשוב בהכנה לקראת צילום האובייקט. לצורך הדוגמא, נהיה מעוניינים בצמצם פתוח על מנת לייצר עומק שדה נמוך המתמקד באובייקט ומטשטש את הרקע (על כך ארחיב בהמשך). ומנגד, כאשר נהיה מעוניינים בעומק שדה גבוה, נסגור את הצמצם כדי להדגיל את טווח הפוקוס בצילום.

היכן הצמצם ממוקם?

ממש בתוך עדשת המצלמה. אם ננסה להסביר את ההיגיון שמאחורי הדבר, הרי שפעולתה של המצלמה מחקה את זו שמבצעת העין.

האישון שלנו מתרחב כאשר אנחנו מצויים בחשיכה, וזאת כדי לאפשר לכמה שיותר אור להיכנס ולסייע לנו לראות. מנגד, אם נימצא באזור מואר, האישון יתכווץ כדי למזער את כמות האור הנכנס. לאלו מכם שיצאו מבדיקת עיניים להרחבת האישונים, וודאי זכורה החוויה הלא נעימה ובה הרחוב היה מואר באופן לא פרופורציונלי.

כיצד בנוי הצמצם?

הרכיב עצמו בנוי על בסיס עלי מתכת זעירים ודקיקים שנסגרים ונפתחים ליצירת חור בגדלים שונים. חשוב לציין שבזמן הצילום עצמו (בלחיצה על כפתור שחרור התריס), הצמצם סטטי, בניגוד לתריס שנפתח ונסגר עפ"י זמן החשיפה שהוגדר.

כאן כדאי שנכיר את המידות של הצמצם המצויינות באות f. הסקאלה נעה מ-1 ועד 64, כאשר f/64 מסמל את הצמצם במידת הפתיחות הנמוכה ביותר, כלומר חור קטן שנועד להכניס כמות מזערית של אור, לעומת f/1, שמשמעותו פתיחה מלאה של הצמצם, שנועדה להכניס את כמות האור המרבית. צמצם פתוח נקרא גם "צמצם מהיר", מכיוון שזמן החשיפה מצטמצם, ולכן כאשר מדברים על עדשה "מהירה", בעצם מתכוונים לעדשה עם מפתח צמצם מקסימלי גדול. ככל שהעדשה "מהירה" יותר, כך מספר הצמצם הפתוח ביותר יהיה בעל ערך מספרי נמוך יותר (f). בעידן המודרני, ניתן למצוא עדשות שמפתח הצמצם המקסימלי שלהן קטן מ – 1. בצילום כוכבים (אסטרונומיה) מומלץ להשתמש בעדשה "מהירה" ככל שניתן, על מנת לאפשר כניסה מירבית של אור לחיישן. בצילום וידאו מהירות התריס לרוב לא תהיה נמוכה יותר 1/30 שניות (זמן חשיפה מוגבל מאוד), ולכן יש חשיבות רבה לעדשה "מהירה" כאשר מצלמים בתנאי תאורה נמוכים.

במונחים של צילום מקצועי, מפתחי הצמצם אלו נקראים "סטופ" (stop). מכיוון שעדשות שונות הן בעלות אורך מוקד שונה, ובעלות צמצם בגודל פיזי שונה, היה צורך להגיע לנוסחה אחידה המתארת את כמות האור הנכנס למצלמה, ללא קשר לנתוני העדשה. במילים אחרות, הנוסחה מייצגת ערך אוניברסלי של מפתח צמצם: אורך מוקד העדשה (מ"מ)/קוטר הצמצם (מ"מ).

במעבר מסטופ בעל ערך מספרי גבוה, לסטופ הצמוד אליו עם ערך מספרי נמוך יותר – אנו מכפילים את כמות האור הנכנסת לחיישן.

מפתח הצמצם

במצלמות המודרניות ישנו מד אור פנימי אשר מודד את כמות התאורה הקיימת בפריים (ישנם כמה מצבים של מדידת אור, עליהם נרחיב במאמר נפרד). במצב אוטומטי, המצלמה מכוונת את החשיפה בעצמה עפ"י הקריאה של מד האור, כך שלא יווצר מצב של חשיפה יתר (תמונה בהירה מדי ללא פרטים), או של חשיפת חסר (תמונה כהה מדי ללא פרטים). כאשר עובדים במצב ידני, יש לבחור בפרמטרים הנכונים (צמצם, מהירות תריס ו – ISO. על השילוב בינהם נרחיב במאמר נפרד), על מנת להגיע לחשיפה נכונה. שינוי של ערך בודד בבכל אחד מהפרמטרים הנ"ל, משנה את החשיפה ביחידה של 1/3 סטופ (לכיוון חשיפת יתר או חסר עפ"י אופי השינוי). השינוי מתבצע בערכים של 1/3 סטופ (ולא סטופ מלא), על מנת להשיג רמת דיוק גבוה יותר בחשיפה.

עומק השדה

גודל מפתח הצמצם אינו משפיע רק על בהירות התמונה, אלא גם על טווח הפוקוס, הנקרא גם "עומק שדה".

מושג זה מתאר מצב בו העצמים השונים אשר נמצאים מאחורי האובייקט שבו התמקדנו הם מטושטשים, וכך יוצרים את התחושה של עומק, כלומר מה נמצא בפורנט הוא הוא האובייקט היחידי שמפוקס.

חשוב לזכור שבניגוד לעין האנושית, הרי שהתצלום שמופק הוא דו-ממדי. על-כן חשיבותו של עומק השדה היא גבוהה ויכולה לספק ממד נוסף שלא אחת חסר לנו (גם אם איננו יודעים להצביע במדויק מה חסר) בצילומים רגילים.

לעיתים על מנת להדגיש את נושא הצילום, נרצה הפרדה משמעותית בינו לבין הרקע, כלומר עומק שדה קטן. צילומי פורטרט יצולמו בד"כ באופן הזה. לעומת זאת, כאשר אנו מצלמים נוף, לרוב אנו מעוניינים בטווח פוקוס רחב, על מנת להדגיש את מירב הפרטים בצילום, כלומר עומק שדה גדול.

שליטה על עומק השדה

הצמצם מעניק לצלם שליטה על מידת הטשטוש של הרקע. 

צמצם פתוח לרווחה, כלומר לצורך הדוגמה f/2, יאפשר לנו לטשטש את הרקע באופן ניכר בעוד שהאובייקט שבו אנחנו מתמקדים יישאר חד וברור.

מנגד, צמצם סגור, לצורך הדוגמה f/16, יאפשר לנו להבטיח טווח חדות גדול משמעותית.

על מנת לקבל עומק שדה מירבי, יש לסגור את הצמצם ולכוון את הפוקוס ל – 1/3 הטווח שבו אנו מעוניינים בחדות מלאה. עומק השדה (טווח החדות המתקבלת על הדעת)  יתחלק בצורה של 1/3 לפני קו הפוקוס, ו – 2/3 אחריו.

מישור פוקוס
מישור מיקוד

פקטור נוסף המשפיע על עומק השדה הינו אורך המוקד של העדשה. עדשה עם אורך מוקד קצר (עדשה רחבה) תייצר עומק שדה רחב יותר, ולכן משתמשים בעדשה מסוג זה לצילום טבע וצילום עיצוב פנים.  עדשה עם אורך מוקד גדול תייצר עומק שדה קטן, ולכן משתמשים בעדשה מסוג זה בצילום פורטרטים (ביחד עם מגוון עדשות נוספות).

דוגמא לפורטרט עם הפרדה בין הנושא לרקע (עומק שדה נמוך)

טיפ צילום – פנורמה וטיימלאפס

כשאר אנו באים לצלם פנורמה (חיבור של מספר תמונות לתמונה אחת גדולה), או צילום טיימלאפס (חיבור של רצף תמונות סטילס לסרטון וידאו), יש להקפיד על מספר עקרונות. העקרון הראשון, הצילום יתבצע על חצובה על מנת למנוע תזוזה לא רצויה של המצלמה (חשיפה ארוכה ניתן לבצע עם שלט או עם טיימר). צילום פנורמה יתבצע כאשר הנקודה הנאדלית של העדשה תהיה על ציר הסיבוב (נתייחס בהרחבה במאמר על צילום פנורמה). צילום טיימלאפס ניתן לבצע גם על מסילה, כאשר כאשר מרווחי התנועה (והזמן) בין צילום הם שווים.

 

העקרון הֹשני מתייחס לצמצם. את מפתח הצמצם קובעים לפני תחילת הצילום, בהתאם לטווח הפוקוס בו אנו מעוניינים. מרגע בחירת הצמצם לא עושים שינויי חשיפה בעזרתו (ניתן לשנות את מהירות התריס על מנת לשנות את החשיפה). בצילום פנורמה, שינוי במפתח הצמצם בין צילום לצילום יביא לשינוי בטווח הפוקוס בתמונה, ולכן יווצרו בעיות בשלב חיבור התמונות. בצילום טיימלאפס, שינוי במפתח הצמצם בין צילום לצילום יביא לשינוי לא רצוני של הפוקוס בסרטון הוידאו.

 

מכאן נגיע לעקרון השלישי שאומר – לעולם לא מצלמים עם פוקוס אוטומטי. בוחרים את מישור הפוקוס הנכון (בהתאם לתוצאה הרצוייה), ומעבירים את העדשה למצב של פוקוס ידני (בו היא תשאר עד סיום הצילומים).

 

על מנת לקיים את העקרונות הנ"ל, צילום פנורמה וטיימלאפס יתבצע רק במצב ידני (M) או במצב של עדיפות לצמצם (A), כך ניתן לדעת בוודאות שלא יתבצעו שינויים לא רצוניים במפתח הצמצם.

לימודי צילום 1 על 1

שמי יוני שפר, צלם מקצועי מזה 15 שנים, בעל רישיון מטיס לצילום אווירי וצלם סטילס.

 

לצד פרויקטים לצילום, אני שמח להזמין אתכם לקבל שליטה מלאה על המצלמה עם סדרה של שיעורים בתפירה אישית במיוחד לצרכים שלכם.

תמיד תהיתם איך להפיק את המיטב מן המצלמה? הכרת הצמצם ועוד מספר עזרים נוספים יכולה בקלות לשדרג את התוצאה הסופית ולייצר צילומים מיוחדים ושונים.

 

לצד לימודי צילום מעשיים, ניתן להסתכל ברשימת הקורסים שחולשים על נושאים נוספים דוגמת לייטרום, אפטר אפקטס, פוטושופ לצלמים ועוד.

לפרטים נוספים ניתן לשוחח איתי בטלפון, לשלוח וואטסאפ או להשאיר פניה באתר. 

אחזור אליכם בהקדם

התקשרו: 0544440203

השאירו פניה ואחזור בהקדם: